Stikkord

, , , , ,

Når jeg bestemte meg for ta noen dager på fjellet med fiskestanga var ikke værmeldingen særlig oppløftende, regn og vind.  Men det endret seg til et solid høytrykk når nedtellingen begynte.

Siden jeg aldri har fisket i Etnefjellet før brukte jeg endel tid på fiske etter tips og inside informasjon om hotspots, meeen de tipsene jeg klarte å hale ut av folk kan vel i beste mening kalles noget vage og ikke særlig spesifikke.  Men det er vel «nature of the game»:-)

Målet var som sagt fiske, og da med fluestang (selvsagt).  Var innom på MX sport Raglamyr for å få meg noen «bankers» fluer.  De har god peiling på dette der skjønner jeg.  Det var mygg for alle penga.

Killer fluer for oktoberfiske i Etnefjellet (vissnok)…

Mot Grindheimsvatnet

Mot Grindheimsvatnet (fra «veien»)

Krokavatnet

Campen m Krokavatnet i bakgrunn

Turen opp på onsdag var heller våt men med fin temp.  Det regnet salige mengder så første pri var å etablere camp en plass det ikke var alt for vått. Siden jeg kom avgårde litt sent på dagen så ble det ikke tid til mange kastene før mørket senket seg.

Denne natten var det et væromslag som merktes særdeles godt:-)  Temperaturen sank betragtelig under nullpunktet.  Det var is på alt, utvendig som innvendig i teltet.  På dette tidspunkt var jeg glad for at fjellduken var med, Jerven Thermo Extreme, fast følgesvenn siden 1997. Tredde den utenpå soveposen så ble det varmt igjen.

Jakka og buksa fra oppmarsjen sto av seg selv, gjennomfrosset.  Det merkeligste var at gassen til primusen fjusket(!!) om morgenen, den hostet og harket og var rett og slett ikke noe tess.  Byttet til primus sin 4-season mix og var good to go igjen (husker ikke merket på den andre boksen men den virket fint neste dag i varmen…).  Både kamera og iPhone streiket i kulden, måtte en tur i soveposen før de virket igjen…

Fortsatt is på teltet noen timer etter solen kom:)

Torsdag viste fjellet seg frem med det aller fineste været.  Sol, blå himmel er flott på fjelltur.  Litt vind innimellom.  Dagen gikk med på vandring mellom div tjønner på Strype.  Prøvde fluestanga om ikke i alle putter jeg gikk forbi men i mange.  Var på farten fra 9 tiden om morningen til mørkets frembrudd rett etter kl.19 og så ikke snurten til ett eneste vak eller fisk.  Det samme gjentok seg på fredag, men da blåste det endel så jeg brukte ikke mye tid m stanga.

Garantert fisketomt!! eller er det fiskeren…? 🙂

Vilde på 4,5 år hjalp meg å pakke sekken og det resulterte i denne blindpassasjeren.

Oppsummerende så var det en super tur i fjellet med kjempeflott vær.  Selv om jeg ikke så snurten av en eneste fisk på nesten 3 dager.  Jeg konkluderer med at oktober fiske i fjellet med flue ikke er for flueamatører som meg, neste gang får jeg prøve å henge meg på noen som kan gamet:)

Nå er det sjøørret og fluebinding som står for tur!

(NB: innboksen er åpen for kommentarer og tips:-))

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Alle bildene er tatt m iPhone.