Stikkord

, , , , , , , ,

Etter første skikkelige frostnatt har det lagt seg 2 cm(!!) med is på nesten hele vannet nedenfor huset. 2 cm over natta ble jeg egentlig ganske overrasket over.

Det lille åpne feltet her vaket fisken jevnt

Det lille åpne feltet her vaket fisken jevnt

Jeg kikket ned på vannet fra terrassen og på et lite parti uten is hva tror du jeg ser??? Det er vaker rimelig steady på flere plasser, mange fisk som beiter i overflaten! Og siden jeg er hjemme alene lar jeg husplikter være husplikter og hopper i vaderene å springer ned til vannkanten.Løkavannet

Det er nå jeg oppdager at det er hele 2 cm is og ikke et tynt flak så jeg henter kanoen for å se om jeg kommer meg litt nærmere råket. Meeen måtte gi tapt for sikkerheten, kanoen var ingen isbryter og det ble någet vinglete kan man si. Isen var for sterk.

2 cm is over natta.

2 cm is over natta.

Det ble med et napp før jeg avsluttet etter flere fluebytter. Fant ikke ut hva den beitet på. Kunne ikke fått fisken opp allikevel med en så tykk iskant såpass utenfor rekkevidde. Småkaldt var det også, isen la seg kjapt i stangringene og snøret ble fort til en lang istapp. Men gøy allikevel;-)

Isen legger seg i stangringene.

Isen legger seg i stangringene.

Disse luringene lurte ikke ørreten langs iskanten idag.

Disse luringene lurte ikke ørreten langs iskanten idag.

Flere plasser var det masse bobler som «kokte» litt i overflaten som et vak eller noe. Har ikke sett det før og tror ikke det er ørreten, kan det være Karuss som var oppe? Noen som vet?