Stikkord

, , , , ,

Siden familiens nye pode og været setter en naturlig brems på utendørs fiskeaktiviteter rigget jeg meg til for en omgang tørrfluebinding.  Det tross alt ikke lenge igjen til sesongen starter nå.  Og siden det er lørdag akompanjeres tørrfluene med en tørr hvitvin 🙂

Ingrediensene for kveldens  økt.

Ingrediensene for kveldens økt.

Som den ferskingen jeg er så trengtes ekspertråd på materislvalg og type fluer.  Det fikk jeg til gangs av Frode på MX Raglamyr.  Han satte meg opp med materialene jeg manglet og en jukselapp på de latinske navnene på fluene jeg skulle lage.  Super service!

Det ble 2 typer i denne omgangen; Palmer mygg og stor og liten myrdøgnflue (Leptophlebia Marginata og Vespertina).  Han skrev opp Comparadun også men det glemte jeg ut hva var etter noen av den andre tørre ingrediensen for kvelden 😉

Bilde fra fluefiskersiden.no

Palmer mygg i str. #14 og 16 gikk noenlunde greit.  Jeg sliter litt med knutene på avsluttningen, får ikke helt dreisen på denne «wipfinish» knuten så de ser litt så som så ut disse hodene…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Palmermygg

Marginata med fallskjermhackle var også en ny teknikk som jeg knotet litt med men de ser ikke så værst ut syns jeg selv.  Kan bare bli bedre.

IMG_1405

Myrdøgnflue med fallskjerm hackel

Husker ikke hva denne het..

Husker ikke hva denne het..

Laget 2 av denne også men her er jeg litt usikker på hva det skal ligne på… hale av fiber fra ekornhale, kropp av påfugl herl, grizzly kroppshackel og en vinge av ekornhale.. Sikkert bra det 🙂  Tror de ble laget samtidig som leskedrikken gikk tom.

Og kveldens tørre i glasset var en Chardonnay L (Laroche) 2011.