Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tidligere i vår kom jeg over arrangementet til NVIO lokallag i Alta (Norges Veternaforbund for Internasjonale Operasjoner) og var ikke sen om å melde min interesse.  Plassen ble sikret og oppkjøringen til laksefike med 2 hånds fluestang begynte.  Jeg hadde kun erfaring med 1 håndsutstyr fra før så her måtte det både utstyr og trening til, og det fikset Frode på SALAR sport.  Han arrangerte kastekurs i Etneelva.  Perfekt!  Les blogginnlegg fra den seansen her.

Med stor spenning steg jeg ombord i flyet fra Haugesund kl. 07.00 fredag morgen med retning Oslo – Alta.  En kjapp tur egentlig, Kl. 11.15 var var vi klar i Alta.

Her kom Per-Martin fra NVIO Alta og plukket oss (fant et par bergensere  på flyplassen som var i samme ærend) opp på flyplassen, en kjapp tur på polet og fiskesjappa før det bar oppover elva til base camp.  Her var en stor lavo satt opp i tillegg til et par små telt.

Av alle ting fant jeg også en annen Haugesunder (Inge Eide, eller skjoldabu om du vil:-)) her som var med som familie til en av de andre veteranene.  Det var også et hyggelig nytt fiskebekjentskap som jeg satser på avslører mang en lokal hemmelig fiskeplass hjemme etterhvert;-)

Det skulle vise seg at Inge var den slueste reven blandt oss og stakk av med den første OG største laksen denne helga,  7,4 kg.  Gratulerer!  Jeg fikk da ingen fisk selvsagt.

Lørdag var vi en tur avgårde oppover elva med båt og fikk sett naturen fra all sin prakt.  Sol, tåke og regn om en annen i fantastisk landskap.  Med oss hadde vi kongens faste fiskekompis i Altaelva gjennom 26 år til vise oss de beste plassene.  Men cognac sladder om kongen fikk vi ikke selv om du skal vite vi prøvde å lure han.

Det ble mye fiske, mye øl (og for enkelt mye brunt) og ikke minst mye sosialt kameratskap rundt bålet.  En fantastisk tur arrangert av NVIOs lokallag i Alta.  Takk til Sigurd, Per-Martin, Knut og alle dere andre i NVIO Alta!

Og takk til Salar Sport som stilte opp med fluestang m/tilbehør til turen.  En butikk det er vel verdt å besøke!

Gleder meg til neste år allerede!

Trykk på bilde for å få opp stort format.