Stikkord

, , , , , ,

Etter mange stang ut på andejakt salet jeg opp med skikkelig artilleri denne ettermiddagen for å jevne ut scoren. Det blir mørkt fryktelig tidlig på denne årstiden så det er ikke lange tiden til rådighet mellom jobb og mørket.
Proppet dragbag’en med både rifle og hagle, kasten den på ryggen og jogget nedover jordene. Hadde under 1 time til skytelyset forsvinner.
En liten flokk med ender ser jeg i kikkerten på 100 meters avstand, helt inne mot land. Men for hver meter jeg beveger meg så trekker de en meter utover. CRAP! Jeg som smyger og kryper sau og hestemøkk…
Kommer meg etterhvert inn på 50 meter og tenker pokker heller! Opp med børsa på 2 foten og 12x forstørrelse. Plasserer en FMJ .308 pent i halsgropen på den bakerst, lyddemperen bråker ikke mer enn at de stikker 80-100 meter. Men lander da med usikker bakgrunn og mørke som siger på så ble det stopp.

Når jeg skal hente anda så blir det nok en «treningstur», jeg labber rundt vannet et stykke til en vik med et par båter jeg planla å låne en kjapp tur med selvsagt så var det ingen årer…  Da ble bare å labbe tilbake og komme meg til helt motsatt ende der min kano lå.  Fikk litt melkesyre i beina av å småjogge i myra kan du si…

Når jeg kom meg rundt og ut i kanoen var det blitt helt svart men fant anda uten nevneverdig leting.  Felt med et fint plassert skudd (om jeg skal si det selv) som kuttet nakke og umiddelbar avliving uten kjøttskader.

Liten and men en stor seier!  Nå blir det middag 🙂

20131101-182154.jpg

20131101-182205.jpg

20131101-182231.jpg

20131101-182244.jpg

20131101-182314.jpg