Etter en særs laber jaktsesong hjemme der 3-4 ender ble hele utbytte var tiden inne for å prøve villsvin jakt i Sverige.
Vi var et helt fanta følge som dro avgårde fra Haugesund og Stavanger onsdag kveld i mini-buss. Det tok ikke mer enn ca 18,5 time å komme seg frem… Haugesund-Stavanger-Kristiansand-Sandefjord-Strømstad-Kristianstad…
Jeg og 4 karer fra Jæren skal av i Kristiandstad, resten skal en times tid lenger øst.

Torsdag:
Etter ankomst fikk lurt til oss en bedre kronhjort middag av 3 hyggelige dansker som forvalter området. Kl. 2030 bar det på post, litt sent i følge ekspertene. I tillegg var det mye vind men troen er alltid god!
Jeg så ingen villsvin men mange kaniner og et par rådyr.
Avsluttet ca rundt midnatt.

Fredag:
2 av jærbuene hadde som mål å få skutt seg hver sin halv-skovl dåhjort.
Det fikk de ordnet seg relativt kjapt, det ble en halv og «kombi» med en halv skovl og ei stang.
Videoen er normal for oss som jakter, grisete for dere som kjøper steika i butikken. Nå er du advart:-)
Nå venter vi på å dra på villsvinpost for kvelden.
Oppdateringer kommer underveis.

Oppdatering 16.02:

Fredag, kveld: Litt sen update dette men det får gå.    Fredag kveld gikk som torsdag,  inger syn av gris på noen av oss.  Moralen synker men vi fikk da lukten av vilt fra de 2 hegn felte dåhjortene.  Det  er tydelig at det plutselige væromslaget har fått grisen til trykke.  Vi trekker inn fra post litt over midnatt.

Lørdag:

Starter dagen med en time halvannen kjøring til dagens begivenhet, nemlig drivjakt.  Fint og klart vær, ikke så kaldt .  Dette lover bra.

Det blir utgruppering relativt kjapt, ikke mye somling.  Jeg blir droppet som første mann av jaktleder som peker kjapt til høyre; dær skjuter du!

Ok…sier jeg og skal til å spør om høyre-venstre begrensning og endel andre avklarende spørsmål jeg har, men borte er han…  Dette skal bli interessant er tanken min nå..  Vi har jaktradioer men den får jeg ikke inn mange på og de jeg får vet jeg ikke hvem er eller lokasjon på.  Nå lover det IKKE så bra lengre.

Plutselig kommer det en bli som vrenger rett inn i skuddsektoren min og forsvinner der inne…  WTF?

Kaller opp jaktleder og ber han komme å avklare litt «greier».  Mens jeg venter kommer det jaggu en drev hund inn BAKFRA som da jager FRA meg…  Nå er jeg imponert…

Jaktleder kommer og avklarer skuddsektor og forsikrer om at bilen var en annen jeger som måtte kjøre den veien til sin post.  Jeg er ikke overbevist og mtp bikkja som behørig jaget eventuelt vilt VEKK i fra meg så står jeg i dette veikrysset å teller tømmerstokker i drøye 3 timer men relativ dårlig tro.

Om du fortsatt lurer så var det ikke noe vilt å se bortsett fra kjøteren som plutselig stakk innom igjen.

Vi var vel 20 mann på drevet og 3 rådyr ble utbytter.  1 rådyr skjøt en innleid hundefører.

Posteringen etter villsvin på lørdag kveld gikk samme veien.  Ingen fellinger og ingen dyr på noen poster unntatt 1 som hadde en liten flokk med villsvin som ikke lot seg påskyte.

Hjemturen startet på søndag formiddag, ferja fra strømstad rakk vi med god margin.  Hjemme i haugesund var på mandag morgen.  Så en drøye 17-18 timer på veien.

Jakta var «mislykket» men med hyggelig reisefølge så akspeterer vi det også.  Jakt er jakt!

Se flere bilder fra turen her også Jakt 2014.

170114_0485

20140117-142803.jpg

20140117-142819.jpg

20140117-142836.jpg

20140117-142845.jpg

20140117-142903.jpg