Stikkord

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Min første tur til dette fantastiske område er vel overstått.  Jeg har tatt mange bilder på turen, alle med iPhone 5 kamera så det er ikke alle som er like bra.  Men tror allikevel dere skjønner tegninga.

Jeg kjørt over Hardangervidda på tirsdag og var i marka fra Onsdag til tirsdag.  Startet turen fra Jonasvollen Camping der jeg parkerte bilen og tok Fæmund II over til Haugen gård. Herfra gikk jeg først opp til Røvoltjønnan, planen var å campe der første natta men det blåste kraftig så itråd med Bjarnes (Bjarnes Turblogg) tips fortsatt jeg ned til Skogtønnan i le for vinden.

Her campet jeg på en av Lars Monsens campsites som sikkert noen av dere har sett på TV.  Fisket var ikke noe å skryte av, hverken for meg eller et par andre jeg snakket med her.  Fikk fisken til nappe litt på noen myggklekkere etter noen timer, men ingen fast fisk.

Etter en natt her brøt jeg camp og satte turen til Grislehåen. En veldig idyllisk plass med små stryk og buktende bredder.  Fisket her var heller ikke mye å skryte av.  Det sto fisk å vaket steady i strømmene men ikke pokker om de ville ta.  Etter mange timer fikk jeg endelig lurt en liten rakkar på en rigg med en tørrflue som indikator og en nymfe som opphenger dabbende nedover langs bunn.  En fin liten harr.

Etter et par dager her bar turen videre opp i Grøtådalen og nærmere bestemt Krokåthåen.  Jeg bestemte meg for å ikke gå noe særlig lengre opp pga senebetendelse i venstrefoten som plaget veldig i marsj med sekk.  Men dette var ingen dårlig plass å campe, fantastisk fiske og en super campsite fant jeg.

Været disse dagene var aldeles strålende.  Delvis skyet og sol, vinden var tildels kraftig innimellom men det holdt millioner av mygg og knott borte.  Så da får det heller være om kasteferdighetene blir utfordret litt 😉

Fisket her var veldig bra!  Fisken var bitevillig i både vannet og elva.  Fiske etter ørret i rennende vann er for meg en ny erfaring så jeg brukte mest tid på det.  Størrelsene var opp rundt 5 hg, de store bamsene uteble.  Men for en kondisjon på fisken!  Har aldri opplevd sprekere ørret, jeg var sikke på at kiloen var passert mer enn en gang.  De jager på, går i luften gang på gang og figther som bare det.  Helt fantastisk for en flueboms!

Brukte et par dager her og koste meg skikkelig. Siste dagen tok jeg en lengre transport etappe på nesten 10 k ned til Haugen gård igjen og hoppet ombord i båt taxien jeg hadde bestilt tilbake til Jonasvollen.

Solbrent og fornøyd etter noen finedager med mye fisk.  Ikke de store men med 20-30 stk oppunder halv kiloen er like gøy det!

Ikke tvil om at Femundsmarka skal besøkes igjen!

Under ser du mange bilder, klikket du på dem kan du se stor versjon.

Alle bildene er tatt av meg om min iPhone 5.