For andre gang teller jeg ned mot avreise til Femundsmarka.  Før jeg pakka sekken i fjor ble jeg advart mot «femund-feber», nå skjønner jeg hva det er 😉  Et fantastisk område man ikke glemmer så lett.  Her er litt fra turen i fjor.

Som den bedagelig anlagte kontoristen jeg er så kommer jeg IKKE inn i kategorien mil-sluker. Stillhet, enkelhet og motpolen til hverdagen er det viktigste, ikke hvor mange km eller hvor mange topper besteget.  Og selvsagt den tørrflue fangede fisken. Som egentlig er hovedmålet.

Som en bedagelig camper jeg blir det noen timer på rygg.  Jeg har aldri tredd inn i de modernes rekker når det kommer til liggeunderlag. Det kan skyldes flere årsaker.

Reinskinn, ypperlig om vinteren. Her fra Granberg Garveri.

Den gode gamle versjonen har jeg tilbrakt noen hundre netter på opp igjennom årene, sommer som vinter.  Noen ganger supplert med ei reinsimle eller Jerven fjellduk (som er uerstattelig!).  En annen årsak er skepsisen til holdbarheten dyre oppblåsbare typer.  Sikkert ubegrunnet skepsis men slik er det nå.  De finnes jo i en mengde versjoner og et utall merker, og i all verdens prisklasser. Så nå søker jeg tips.

Så derfor, hva er din erfaring og hva bør jeg se på?