Stikkord

, , , , , ,

I den senere tid, egentlig relativt nylig har jeg begynt å bevege den late ræva mi litt mer ut i friluft og natur igjen. Sier «igjen» for historisk sett har jeg hatt relativt mange feltdøgn på baken. Men det er leenge siden…

Men det er noen triks, vaner eller ting/utstyr man ikke glemmer eller legger fra seg.
For meg er dette Fjellduken fra Jerven. Jeg har ikke noe stash som har fulgt meg så «slavisk» som denne (dvs. en av versjonene), ikke en gang lommekniven har vært med på så mye i så mange år.
Jeg kjøpte min thermo extreme versjon i ca. 1997 under en utenlandsperiode for Forsvaret der ullpledd eller noe gummilaminert lokalkjøpt dritt var eneste vi hadde.
Du verden for en frelse det var!! En natt sammen var alt som skulle til. Kjærlighet ved første blikk, eller bruk om du vil…

Fås i skog og fjellkamo. Bilde fra jerven.no

Thermo duken er noe slik som 200×220 cm og har 2 veis glidlåser i alle sider slik at man kan bruke den i mange situasjoner. Som sovepose, som posteringspose på jakt eller poncho på tur. Den har kraftige merler i hvert hjørne så man kan sette den opp som gapahuk eller annet. Den har 2 små åpninger med regnklaff på sidene som du kan tre armene ut av for betjening av eks. våpen eller annet man trenger å gjøre.

Jeg bruker den MYE som sitte/liggeunderlag eller vindsekk på tur. Vinterstid putter både liggeunderlag og sovepose inni hvis det blir kaldt. Dropper sovepose og tar bare duken med mindre det er veldig kaldt eller det er snakk om flere netter. Er det for varmt i været så kan det bli litt klamt inni den uten et lag m klær eller lakenpose.
Stoffet er aluminiumsbelagt polyester som er potte tett og så vattert med primaloft.

Fjellduken Original har jeg også og den pakkes så og si alltid i jakkelommen om det er en times spaser tur eller en lengre tur. Fungerer som sitteunderlag, vindpose under pause/postering eller et lite vindskjul som viste på det ene bildet. Som sikkerhet i skog og fjell er denne uvurderlig, nødbiuvakk som skjermer deg for vær og vind om uhellet er ute. Genialt produkt.
Denne er også aluminiumsbelagt polyester men uten vattering.
Fjelldukene mine har vært brukt hardt og fulgt meg på de fleste turer enten på jobb eller fritid. På det meste over 100 feltdøgn i året. Dukene har vært i alle kroker fra lengst nord, øst og sør i landet vårt, Midtøsten, balkan og øst-Afrika til og med Florida. Kun en liten rift i originalen og det skyldes et hjortegevir som stakk hull når jeg brukte den bak i bilen for å unngå søl etter jakta.

Den beste investering jeg har gjort når det gjelder utstyr. Anbefales!
De senere år er tilkommet mange «kopier» men Jerven fra Odda ruler!

(Jeg er ikke kjøpt og betalt for skryten, bare en meget fornøyd kunde.)

20121217-185646.jpg

Fjellduken original som vindskjul, et par kvister som plugger i de kraftige merlen er alt som skal til.

20121217-185908.jpg

Thermo som pledd i en litt kald vind i hytteveggen.

20121217-190112.jpg

Thermo Extreme som pledd og sitteunderlag i snøen.